De PO-groep heeft nog niet stilgezeten. Het verhaal is er en nu kan de uitwerking beginnen.
Verhaal:
Personages/ karakterbeschrijving:
· Sneeuwilwel Makanie: ons naïeve maar altijd vrolijke en positieve hoofdpersonage, Prinses van beroep en verder heeft ze veel ambities maar weinig geluk. Ze Wil alles doen en kunnen, maar het lukt nooit. Ze wordt door iedereen tegengewerkt en heeft altijd pech. Ze is een beetje lomp en weet niet altijd wat te doen, maar doet alles altijd vol overgave.
· De boze koningin Kumaniwi: een door en door slecht en gemeen persoon. Ze zal er alles aan doen om Sneeuwilwel het leven zuur te maken net zoals haar al even gemene onderdanen.
· De kuisvrouw: Walgelijk lelijk en oliedom. Ze doet alles wat haar bazin haar opdraagt en vind alle stommiteiten van Sneeuwilwel hilarisch. Slecht karakter.
· De lelijke oude dwerg: gemeen en ontdeugend. Vind het leuk om mensen te pesten als ze zich in zijn bos wagen.
· De Beer: Goede oude lobbes maar een beest als een ander. Trekt zich van niks of niemand behalve zichzelf iets aan. Laat scheten om de haverklap.
· De Prins: een dikke plaaggeest met een homofiel kantje. Gaat graag met zijn chichua gaan wandelen in het bos.
· Blowing lady: een persoon die alles wat ze tegenkomt probeert op te blazen. Van kikkers tot bomen en paddenstoelen.
Het verhaal
Opening van het verhaal. De letters komen op stokjes op beeld en vormen zo de titel: Sneeuwilwel Makanie. In de montage zorgen we voor gordijntjes die daarna even dichtgaan. Daarna volgt de eerste scene. Na elke scene gaan de gordijntjes eventjes dicht. Op die manier wordt er een poppenkast sfeer gecreëerd.
De personen zelf die meespelen in het verhaal zijn verkleed met maskers en accessoires om hun personage optimaal te laten uitkomen. Ze hangen vast aan touwen die met hen kunnen meebewegen: extra verwijzing naar poppenkast tafereel.
Scene 1: [ kamer Sneeuwilwel] Sneeuwilwel staat in haar kamer in haar stiefmoeders kasteel. Ze sukkelt met een kleed dat ze probeert aan te trekken. Ze probeert enkele keren maar het wil maar niet lukken. Uiteindelijk beslist ze dat het toch niet zal lukken. Ze beslist om dan maar naakt rond te lopen ( verwezenlijken we door strakke kledij aan te trekken die we eventueel kunnen opvullen om de vormen te accentueren)
Scene 2: [ gang kasteel ]Sneeuwilwel loopt door de gang van het kasteel en komt daar de kuisvrouw tegen. Ze is aan het stofzuigen tot ze sneeuwilwel ziet afkomen. Ze begint te lachen en geeft Sneeuwilwel de stofzuiger en loopt al lachend en kijkend weg. Sneeuwilwel probeert te stofzuigen maar weet niet hoe het aparaat werkt. Ze speelt uiteindelijk luchtgitaar op de steel en speelt voor soldaat. Op het moment dat ze wild om zich heen aan het schieten is komt de kuisvrouw terug binnen met de koningin. De koningin is woedend als Sneeuwilwel haar al spelend doodschiet. Ze geeft Sneeuwilwel een shop op haar edele zitvlak en stuurt haar het kasteel uit.
Scene 3 : [ boslandschap] Sneeuwilwel loopt al huilend door het bos. Ze struikelt heel veel ( op de beat van de muziek: val… recht… val… recht?) Uiteindelijk als ze na zo vaak vallen nogmaals terug rechtstaat gooit iets of iemand plots een appel naar haar hoofd. Ze valt flauw tegen een boom en blijft daar roerloos liggen. Op dat moment komt er een lelijke oude dwerg op haar af geslopen. Hij haalt een gigantische alcoholstift uit zijn rugzak en tekent van alles op haar gezicht. Daarna lacht hij zich krom om zijn eigen creatie. Uiteindelijk bind hij eerst haar handen en voeten vast om haar daarna in een put te sleuren. Voldaan en al huppelend wandelt hij verder door zijn bos.
Snene 4: Sneeuwilwel wordt terug wakker in haar put. Ze kijkt een beetje ongelukkig om haar heen en probeert zich vruchteloos uit haar boeien los te maken. Ze stopt als ze plots iets hoort. Een beer komt al kauwend en zeer sloom op haar afgewandeld. Ze doet zeer liefelijk in de hoop dat hij haar zal helpen. De beer wandelt haar echter voorbij en laat een gigantische scheet in de put terwijl hij er voorbij wandelt. Sneeuwilwel valt terug flauw. De beer verdwijnt uit beeld.
Scene 5: een dikke prins wandelt met zijn hondje door het bos. Hij heeft alleen maar oog voor de natuur en alle diertjes daarin. Als hij de prinses tegenkomt in haar put, met alcoholstift beklad en met boeien aan vind hij het maar vuil en vies. Zijn homofiele kantje is duidelijk merkbaar. Hij wandelt vlug door zonder Sneeuwilwel te helpen.
Scene 6: de prinses ontwaakt en merkt dat haar boeien losgekomen zijn. Ze kruipt uit de put en doet een vreugdedansje. Als ze stilstaat, staat er plots een vrouw naast haar. De vrouw neemt haar gezicht vast en blaast vol op haar lippen. De prinses wordt opgeblazen en zweeft weg. Het andere vrouwtje wandelt verder en blaast op bomen, kikkers en andere dingen die ze vind.
Einde
Presentatie:
Presenteren op een tvscherm of via een beamer. Scherm of tv verwerken in een nagemaakt poppenkastkader. Op die manier wordt de link met poppenkast extra groot.
Sfeer:
Eng, griezelig maar tegelijk ook grappig. Elk personage heeft een duidelijke sfeer rond zich hangen ( uiterlijk) mss ook mogelijk door muziek?
Benodigheden:
Veel veel veel karton, touw, een groot wit laken, felle spots, filmcamera, statief, ruimte die verduisterd kan worden en groot genoeg is, decor en personages, een real life hond???, manier om mond en ogen van personages te laten bewegen?
Op de vergadering van 6 mei is ondertussen al besproken hoe concrete ideeën zouden verwerkt worden. Ook is er al bijpassende muziek bij enkele personages in een stuk van het verhaal. Bv: Sneewilwel makanie die in de put zit, de heks, de kabouter als hij stout doet.
BeantwoordenVerwijderenEr is ook nagedacht over geluiden die we zouden kunnen gebruiken in het verhaal.
We hebben ook de benodigdheden die we nodig zouden hebben eens op een rijtje gezet.
bv: wit doek, 2 camera's, karton,...